UX- og brukergrensesnittdesign for strategisk produktutvikling

En designvisjon for kjøp av biler

Bilindustri

Mobilapp

Europa

KLIENTOLX GROUP Ltd.
BELIGGENHETLisboa, Portugal
TEAMUX designer, UI designer, interaction designer, project manager, product owner, software architect
NETTSIDE

OLX er verdens ledende markedsplass for rubrikkannonser. I bilbransjen kjøper og selger millioner av brukere biler, sykler og deler.

OLX oppdaget at brukeropplevelsen på bilappen og mobilnettet ikke var tilfredsstillende. De engasjerte derfor en ekstern UX/UI-konsulent for å skape en langsiktig designvisjon for det interne designteamet.

Vi jobbet med UX- og UI-design av utvalgte moduler. Ved å lage UX-konsepter og UI-design kom vi så langt at vi kunne utstyre designteamet med et fullt funksjonelt designsystem.

VÅRE BIDRAG

UX Design

UX-flyt

Prototyping

Konseptdesign

Interaksjonsdesign

Brukergrensesnittdesign - Designsystem

Designvalidering

Kvalitetssikring

DESIGN KICK-OFF I LISBOA

To designere og prosjektlederen besøkte OLX i Lisboa for en tredagers workshop. Vi dykket dypt ned i brukerundersøkelsesresultatene de hadde samlet inn, markedsføringsinnsikt og designteamets tidligere forsøk på å løse problemet. Vi fikk snakke med de ulike interessentene og med avdelinger i forskjellige land der bilbransjen er viktig.

Vi ble enige om prioriteringer og et veikart for de kommende ukene.

EN LOGIKK SOM KNYTTER FUNKSJONER OG REISER SAMMEN

Formålet var å skape en langsiktig visjon for mobilopplevelsen. Vi revurderte derfor funksjonaliteten og tok utgangspunkt i markedsundersøkelser, trender og den sannsynlige teknologiske utviklingen for å presentere et nytt perspektiv på hvordan appen kan gi brukerne verdi.

Med utgangspunkt i et atferdsperspektiv utviklet vi brukerreiser som viser hvordan de enkelte funksjonene til sammen utgjør mer enn summen av delene. Ved å være i kontinuerlig kontakt med OLX-teamet kunne vi forene denne futuristiske visjonen med et realistisk syn på utviklingsløpet.

DESIGNVALIDERING FOR DE NYE UX-KONSEPTENE

Deretter skapte vi UX-designkonsepter for individuelle reiser. Vi uttrykte designtenkningen vår i form av wireframes og interaktive prototyper.

Annenhver dag leverte vi en oppdatering til produktteamet, og på slutten av hver uke presenterte vi resultatene for OLX' prosjektteam, som besto av markedsførere, viseadministrerende direktører og utviklingsavdelingen.

Vi lot dem ta del i vår designtenkning og begrunnelsen for designbeslutningene, og fremhevet forventede resultater, alternativer som ble vurdert og anbefalinger for utrulling. Beslutningsprosessen ble dokumentert i Confluence, og i de ukentlige telefonmøtene hadde vi en fruktbar utveksling av synspunkter.

Designopplæring for kundens team

Så snart vi hadde stabile UX-designkonsepter og de første brukergrensesnittstilene, ble vi igjen samlokalisert i Lisboa i en uke. I løpet av denne tiden gjennomførte vi møter med markeds- og utviklingssjefene for å integrere den nye design- og produktvisjonen i den overordnede strategien.

I tillegg lærte designerne våre opp OLX' interne designteam til å bruke designkonseptene til å videreutvikle appen. Sammen ble vi enige om en plan for gradvis utrulling av designene, med nøye testing for hvert trinn.

UI-DESIGN SOM VISUELT SPRÅK

Designstilen for brukergrensesnittet måtte være merkevareuavhengig, slik at OLX kunne utvikle ett kodebibliotek som kunne brukes i land med ulike merkevarer. I tillegg reduserte vi brukergrensesnittbiblioteket til et minimum for å holde koden enkel og for å støtte en app som laster raskt.

Vi testet alle designene for å sikre at tilgjengelighetsstandardene i ulike jurisdiksjoner er oppfylt, og dokumenterte alle stilene i et bibliotek som kan brukes av flere designere samtidig.

Quotes

Det betydde mye å jobbe med så dyktige eksperter for å omsette ideene våre til et implementeringsklart design, og jeg setter stor pris på den åpne tilnærmingen deres.

Tiago CabaçoDirektør for produktdesign og forskning @ OLX

EN NY DESIGNVISJON SOM ER KLAR TIL Å BLI IMPLEMENTERT

Da OLX kontaktet oss, var de splittet mellom behovet for å finne opp appen på nytt og behovet for å starte utviklingen raskt. De var usikre på hvordan de skulle forene langsiktig tenkning med den pragmatismen som var nødvendig for å få ting til å skje.

I løpet av 10 uker ga vi dem en visjon om hvordan funksjoner og en forbedret brukeropplevelse vil skille dem ut på markedet i årene som kommer. I tillegg ga vi dem et sett med design som skulle kodes, og et designsystem som designteamet kunne bruke til å utvikle resten av appen.

Gjennom hele prosjektet samarbeidet vi tett med produkt- og designteamene og delte vår innsikt, vår tenkemåte og våre verktøy. Ved flere anledninger jobbet vi side om side fra kontoret deres i Lisboa for å lette kunnskapsoverføringen

RESULTATER

Brukerflyt og UX-interaksjonslogikk levert på 6 uker

Varemerkeuavhengig designsystem levert på 4 uker

Veikart for funksjoner med testprotokoller

All designtenkning dokumenteres i Confluence

Design- og produktteam som er opplært til å implementere designvisjonen

Har du et prosjekt i tankene?