OLX er verdens ledende markedsplass for rubrikkannonser. I bilbransjen kjøper og selger millioner av brukere biler, sykler og deler.
OLX oppdaget at brukeropplevelsen på bilappen og mobilnettet ikke var tilfredsstillende. De engasjerte derfor en ekstern UX/UI-konsulent for å skape en langsiktig designvisjon for det interne designteamet.
Vi jobbet med UX- og UI-design av utvalgte moduler. Ved å lage UX-konsepter og UI-design kom vi så langt at vi kunne utstyre designteamet med et fullt funksjonelt designsystem.
UX Design
UX-flyt
Prototyping
Konseptdesign
Interaksjonsdesign
Brukergrensesnittdesign - Designsystem
Designvalidering
Kvalitetssikring
To designere og prosjektlederen besøkte OLX i Lisboa for en tredagers workshop. Vi dykket dypt ned i brukerundersøkelsesresultatene de hadde samlet inn, markedsføringsinnsikt og designteamets tidligere forsøk på å løse problemet. Vi fikk snakke med de ulike interessentene og med avdelinger i forskjellige land der bilbransjen er viktig.
Vi ble enige om prioriteringer og et veikart for de kommende ukene.
Formålet var å skape en langsiktig visjon for mobilopplevelsen. Vi revurderte derfor funksjonaliteten og tok utgangspunkt i markedsundersøkelser, trender og den sannsynlige teknologiske utviklingen for å presentere et nytt perspektiv på hvordan appen kan gi brukerne verdi.
Med utgangspunkt i et atferdsperspektiv utviklet vi brukerreiser som viser hvordan de enkelte funksjonene til sammen utgjør mer enn summen av delene. Ved å være i kontinuerlig kontakt med OLX-teamet kunne vi forene denne futuristiske visjonen med et realistisk syn på utviklingsløpet.
Deretter skapte vi UX-designkonsepter for individuelle reiser. Vi uttrykte designtenkningen vår i form av wireframes og interaktive prototyper.
Annenhver dag leverte vi en oppdatering til produktteamet, og på slutten av hver uke presenterte vi resultatene for OLX' prosjektteam, som besto av markedsførere, viseadministrerende direktører og utviklingsavdelingen.
Vi lot dem ta del i vår designtenkning og begrunnelsen for designbeslutningene, og fremhevet forventede resultater, alternativer som ble vurdert og anbefalinger for utrulling. Beslutningsprosessen ble dokumentert i Confluence, og i de ukentlige telefonmøtene hadde vi en fruktbar utveksling av synspunkter.
Så snart vi hadde stabile UX-designkonsepter og de første brukergrensesnittstilene, ble vi igjen samlokalisert i Lisboa i en uke. I løpet av denne tiden gjennomførte vi møter med markeds- og utviklingssjefene for å integrere den nye design- og produktvisjonen i den overordnede strategien.
I tillegg lærte designerne våre opp OLX' interne designteam til å bruke designkonseptene til å videreutvikle appen. Sammen ble vi enige om en plan for gradvis utrulling av designene, med nøye testing for hvert trinn.
Designstilen for brukergrensesnittet måtte være merkevareuavhengig, slik at OLX kunne utvikle ett kodebibliotek som kunne brukes i land med ulike merkevarer. I tillegg reduserte vi brukergrensesnittbiblioteket til et minimum for å holde koden enkel og for å støtte en app som laster raskt.
Vi testet alle designene for å sikre at tilgjengelighetsstandardene i ulike jurisdiksjoner er oppfylt, og dokumenterte alle stilene i et bibliotek som kan brukes av flere designere samtidig.
Da OLX kontaktet oss, var de splittet mellom behovet for å finne opp appen på nytt og behovet for å starte utviklingen raskt. De var usikre på hvordan de skulle forene langsiktig tenkning med den pragmatismen som var nødvendig for å få ting til å skje.
I løpet av 10 uker ga vi dem en visjon om hvordan funksjoner og en forbedret brukeropplevelse vil skille dem ut på markedet i årene som kommer. I tillegg ga vi dem et sett med design som skulle kodes, og et designsystem som designteamet kunne bruke til å utvikle resten av appen.
Gjennom hele prosjektet samarbeidet vi tett med produkt- og designteamene og delte vår innsikt, vår tenkemåte og våre verktøy. Ved flere anledninger jobbet vi side om side fra kontoret deres i Lisboa for å lette kunnskapsoverføringen
Brukerflyt og UX-interaksjonslogikk levert på 6 uker
Varemerkeuavhengig designsystem levert på 4 uker
Veikart for funksjoner med testprotokoller
All designtenkning dokumenteres i Confluence
Design- og produktteam som er opplært til å implementere designvisjonen
Varemerket brukes i Romania og har eksistert i 18 år.
Det sørafrikanske vertikale bilmerket brukes av millioner av brukere.
Den portugisiske appen er ledende i bilvertikalen.
Varemerket brukes i Romania og har eksistert i 18 år.
Det sørafrikanske vertikale bilmerket brukes av millioner av brukere.
Den portugisiske appen er ledende i bilvertikalen.