Digital transformasjon i den marine industrien

Et nytt brukergrensesnitt for utenbordsmotorer

Marin

Innebygde enheter

Cluster

Fartøy til sjøs drevet av utenbordsmotor
KLIENTCOX Marine Ltd.
BELIGGENHETShoreham-by-Sea, Storbritannia
TEAMUX designer, UI designer, interaction designer, project manager, product owner, software architect

COX Marine har spesialisert seg på høytytende utenbordsmotorer for krevende bruksområder, for eksempel racing, militæret eller flermotorsystemer.

Konkurrenter som Yamaha og Suzuki misunner COX-ingeniørene innovasjonsnivået de har brakt til markedet siden 2007, men den nylige digitaliseringen av brukergrensesnittet gjennom klyngedisplayene innebar en ny utfordring for COX-ingeniørene.

De engasjerte oss i dette FoU-prosjektet for å hjelpe dem med å finne en brukeropplevelse og et brukergrensesnitt som kan tilpasses ulike motoroppsett og skjermer.

VÅRE BIDRAG

UX Design

Prototyping

Interaksjonsdesign

Designvalidering

UX-flyt

Konseptdesign

Brukergrensesnittdesign - Designsystem

Kvalitetssikring

Båt med to utenbordsmotorer med digitalt grensesnitt
Svart utenbordsmotor

BEHOVET FOR DESIGNINNOVASJON

Båtbransjen domineres av store aktører som Yamaha, Suzuki og Honda. Disse konkurrentene var først ute med sine digitale kontrollgrensesnitt. Et digitalt klyngegrensesnitt er et nytt paradigme for opplevelsen av å kjøre båt: Displayet kan være interaktivt, det kan reagere på det som skjer rundt føreren, og det kan vise informasjon på en mer meningsfull måte.

Vi innså imidlertid at alle de store produsentene ikke klarte å skape et overbevisende grensesnitt for klyngedisplayet, og dette var nok en gang en mulighet for COX Marine til å skille seg ut som best i klassen.

STRENGE TEKNISKE KRAV OG KRAV TIL BRUKERVENNLIGHET

COX ønsket å gå lenger enn det konkurrentene hadde forsøkt, og å bekrefte sin posisjon som innovatører. De ønsket å skape et grensesnitt som kan tilpasses opptil seks motorer, mens konkurrentene ikke våget å gå lenger enn 3 eller 4. De bestemte seg for å bruke tre typer klyngedisplay, noen med og noen uten berøring.

Bruksområdet med kjøring i enorme hastigheter til sjøs stiller store krav til brukervennlighet. Grensesnittet må takle vann på klyngedisplayet, ujevnheter, funksjonsfeil og livstruende situasjoner, for eksempel hvis noen faller over bord.

Berøringsaktiverte kombiinstrumentdisplay
Skip i marinaen om natten ved hjelp av digitalt brukergrensesnitt

UX-DESIGNTENKNING SMELTER SAMMEN MED INGENIØRARBEID

Utarbeidelsen av brukeropplevelsen var en iterativ prosess der vi hele tiden vurderte hvilke data som kan hentes ut fra motoren, hvordan måleravlesningene utføres og hvordan de tolkes av brukerne ved ulike hastigheter. Deretter måtte vi integrere dataene med funksjonene i kombiinstrumentets display.

Vi skapte flere rammeverk for en layout som kan tilpasses de tre skjermstørrelsene, og et sett med individuelle moduler som kan fylle ut grensesnittet basert på konteksten.

Wireframes som viser UX-design for utenbordsmotorer
UX-designskisse med seks utenbordsmotorer

VALIDERING AV UX-DESIGN OG INTERAKSJONSKONSEPTER

Vi testet og forbedret layout og moduldesign ved å lage interaktive prototyper og simulere reelle brukstilfeller med brukere.

Denne typen testing ga oss ny innsikt som vi kunne bruke til å forbedre designene og genererte en rekke ideer til nye brukervennlighetsfunksjoner. I tillegg fikk vi tilbakemeldinger fra distributører og ingeniører.

Flere wireframes som viser ideer til UX-design for displayet til klyngeinstrumentet i en båt
Designkonsept for brukergrensesnitt som viser motorer og navigasjon

UI-DESIGN MED KONTEKSTUELL BEVISSTHET

Det visuelle brukergrensesnittet tilpasser seg konteksten. På den ene siden finnes det moduser for dag-, natt- og nattsyn (for militæret). På den andre siden tilpasser designet seg brukerens oppgaver: kjøring i lav eller høy hastighet, fortøyning osv.

Generelt er brukergrensesnittet enkelt, men skarpt, med sterke kontraster og en tidløs stil. Grensesnittet er lett å forstå på tvers av språkbarrierer, og viktig informasjon er kodet både visuelt og verbalt.

SØMLØS OVERLEVERING TIL UTVIKLINGSTEAMET

Det er ikke lett å implementere et brukergrensesnitt på et klyngedisplay som er designet for å tåle saltvann. Før vi laget designene, gjennomførte vi en økt med utviklerne for å forstå hvordan de skulle implementere brukergrensesnittet. Da vi overleverte designene til dem, var alt tilrettelagt for å kunne brukes rett ut av boksen.

Fire båter i småbåthavn i skumringen med fyrtårn i bakgrunnen
Designelementer

THE UX/UI DESIGN STRENGHTENS THE BRAND PROMISE

Den nye designen på grensesnittet til utenbordsmotoren er den beste i sin klasse, og den styrker COX Marines posisjon som premiumleverandør for dem som ønsker ekte ytelse.

Grensesnittets utforming og den generelle brukeropplevelsen utnytter alt det digitale displayet kan tilby, samtidig som det er jordnært og nyttig. På dette solide rammeverket er det lagt et tidløst brukergrensesnitt som fungerer både i rolige stunder og under intense militære applikasjoner.

Denne unike designen var ikke lett å få til. Det var ikke lett å overvinne de tekniske begrensningene ved å skape et grensesnitt som fungerer både på berøringsfølsomme og ikke-berøringsfølsomme klyngedisplayer, med 1 eller opptil 6 motorer. Men med en grundig forståelse av de tekniske aspektene perfeksjonerte vi grensesnittet i løpet av flere måneder.

RESULTATER

UX- og UI-design levert på 12 uker

Design for tre forskjellige kombiinstrumentdisplayer

Kompatibelt med både berøringsfølsomme og ikke-berøringsfølsomme skjermer

Klassens beste tidløse design

Fullt kompatibelt med alle typer bruksområder