COX Marine har spesialisert seg på høytytende utenbordsmotorer for krevende bruksområder, for eksempel racing, militæret eller flermotorsystemer.
Konkurrenter som Yamaha og Suzuki misunner COX-ingeniørene innovasjonsnivået de har brakt til markedet siden 2007, men den nylige digitaliseringen av brukergrensesnittet gjennom klyngedisplayene innebar en ny utfordring for COX-ingeniørene.
De engasjerte oss i dette FoU-prosjektet for å hjelpe dem med å finne en brukeropplevelse og et brukergrensesnitt som kan tilpasses ulike motoroppsett og skjermer.
UX Design
Prototyping
Interaksjonsdesign
Designvalidering
UX-flyt
Konseptdesign
Brukergrensesnittdesign - Designsystem
Kvalitetssikring
Båtbransjen domineres av store aktører som Yamaha, Suzuki og Honda. Disse konkurrentene var først ute med sine digitale kontrollgrensesnitt. Et digitalt klyngegrensesnitt er et nytt paradigme for opplevelsen av å kjøre båt: Displayet kan være interaktivt, det kan reagere på det som skjer rundt føreren, og det kan vise informasjon på en mer meningsfull måte.
Vi innså imidlertid at alle de store produsentene ikke klarte å skape et overbevisende grensesnitt for klyngedisplayet, og dette var nok en gang en mulighet for COX Marine til å skille seg ut som best i klassen.
COX ønsket å gå lenger enn det konkurrentene hadde forsøkt, og å bekrefte sin posisjon som innovatører. De ønsket å skape et grensesnitt som kan tilpasses opptil seks motorer, mens konkurrentene ikke våget å gå lenger enn 3 eller 4. De bestemte seg for å bruke tre typer klyngedisplay, noen med og noen uten berøring.
Bruksområdet med kjøring i enorme hastigheter til sjøs stiller store krav til brukervennlighet. Grensesnittet må takle vann på klyngedisplayet, ujevnheter, funksjonsfeil og livstruende situasjoner, for eksempel hvis noen faller over bord.
Utarbeidelsen av brukeropplevelsen var en iterativ prosess der vi hele tiden vurderte hvilke data som kan hentes ut fra motoren, hvordan måleravlesningene utføres og hvordan de tolkes av brukerne ved ulike hastigheter. Deretter måtte vi integrere dataene med funksjonene i kombiinstrumentets display.
Vi skapte flere rammeverk for en layout som kan tilpasses de tre skjermstørrelsene, og et sett med individuelle moduler som kan fylle ut grensesnittet basert på konteksten.
Vi testet og forbedret layout og moduldesign ved å lage interaktive prototyper og simulere reelle brukstilfeller med brukere.
Denne typen testing ga oss ny innsikt som vi kunne bruke til å forbedre designene og genererte en rekke ideer til nye brukervennlighetsfunksjoner. I tillegg fikk vi tilbakemeldinger fra distributører og ingeniører.
Det visuelle brukergrensesnittet tilpasser seg konteksten. På den ene siden finnes det moduser for dag-, natt- og nattsyn (for militæret). På den andre siden tilpasser designet seg brukerens oppgaver: kjøring i lav eller høy hastighet, fortøyning osv.
Generelt er brukergrensesnittet enkelt, men skarpt, med sterke kontraster og en tidløs stil. Grensesnittet er lett å forstå på tvers av språkbarrierer, og viktig informasjon er kodet både visuelt og verbalt.
Det er ikke lett å implementere et brukergrensesnitt på et klyngedisplay som er designet for å tåle saltvann. Før vi laget designene, gjennomførte vi en økt med utviklerne for å forstå hvordan de skulle implementere brukergrensesnittet. Da vi overleverte designene til dem, var alt tilrettelagt for å kunne brukes rett ut av boksen.
Den nye designen på grensesnittet til utenbordsmotoren er den beste i sin klasse, og den styrker COX Marines posisjon som premiumleverandør for dem som ønsker ekte ytelse.
Grensesnittets utforming og den generelle brukeropplevelsen utnytter alt det digitale displayet kan tilby, samtidig som det er jordnært og nyttig. På dette solide rammeverket er det lagt et tidløst brukergrensesnitt som fungerer både i rolige stunder og under intense militære applikasjoner.
Denne unike designen var ikke lett å få til. Det var ikke lett å overvinne de tekniske begrensningene ved å skape et grensesnitt som fungerer både på berøringsfølsomme og ikke-berøringsfølsomme klyngedisplayer, med 1 eller opptil 6 motorer. Men med en grundig forståelse av de tekniske aspektene perfeksjonerte vi grensesnittet i løpet av flere måneder.
UX- og UI-design levert på 12 uker
Design for tre forskjellige kombiinstrumentdisplayer
Kompatibelt med både berøringsfølsomme og ikke-berøringsfølsomme skjermer
Klassens beste tidløse design
Fullt kompatibelt med alle typer bruksområder