Produktdesign og konseptdesign for mobilapp

Fra idé til interaktiv prototype

Sikkerhet

Mobilapp

Startup

Nærbilde av en brukket arm hos en bruker av hendelsesrapporteringsappen.
KLIENTGreenlight
BELIGGENHETOslo
TEAMResearcher, UX-designer, systemarkitekt, brukergrensesnittdesigner, prosjektleder
PROSJEKTETS NETTSIDE

Sam hadde nylig fullført sin doktorgradsavhandling om sikkerhetsrutiner og hendelsesrapportering på arbeidsplassen. Innsikten hun fikk, ga henne en idé om en oppstartsbedrift som gjør det enkelt å rapportere hendelser. Hun ville lage en prototype som omsatte ideene hennes til en ekte mobilapp.

Hun likte ekspertisen vi har i å jobbe med innsikt fra akademisk forskning. Vi var glade for å få jobbe med en ung, dyktig gründer som hadde gjort hjemmeleksen sin. Det tok ikke lang tid før vi satte i gang prototypedesignprosjektet for å få oppstartsselskapet hennes i gang.

VÅRE BIDRAG

Produktstrategi

Informasjonsarkitektur

UX Design

Wireframing

Interaktiv prototyping

UI Design

Branding

Brukertesting

Appdesign på toppen av et bilde av et logistikksenter.

Å omsette en doktorgradsavhandling til UX-tenkning

Sam delte doktorgradsavhandlingen sin med oss, i tillegg til en rekke forskningsartikler, en presentasjon og et bokkapittel. Vi oppsummerte og organiserte innsikten som var relevant for utformingen av prototypen. Vi laget en idébank og en sjekkliste over hva som ville gjøre prototypen til et virkelig godt verktøy for rapportering av hendelser på arbeidsplassen.

Fagartikler som ble brukt i utformingen av app-prototypen.

EN LOGISK INFORMASJONSARKITEKTUR

I uke 1 fokuserte vi på å skape en informasjonsarkitektur med så enkle brukerreiser som mulig. Vi var imidlertid nødt til å planlegge for betydelig fleksibilitet fordi hendelsesskjemaene varierer avhengig av type hendelse. Vi utforsket tre arkitekturkonsepter. Det var en fornøyelse å snakke med Sam, forklare fordeler og ulemper og integrere perspektivet hennes.

Diagram over reisen i app-prototypen med kommentarer til venstre.

Støtte opp om produktstrategien

Dette er Sams første oppstart og hennes første erfaring med å skape et digitalt produkt. Mens designerne jobbet med prototypen, organiserte vi noen separate økter for å forme den overordnede produktstrategien. Vi delte eksempler fra tidligere erfaringer med henne og hjalp henne med å forstå hvilke muligheter hun har når det gjelder utvikling, finansiering, partnerskap med tidlige brukere og hvordan hun skal planlegge lanseringen av produktet.

Quotes

Først og fremst vil jeg bare si at det å se dette komme til liv for første gang var det kuleste noensinne for meg. Tusen takk for arbeidet ditt og alt du har gjort for å forme det. 

Bilde av kunden til designbyrået.
Samantha GruskinGrunnlegger @GREENLIGHT
Interiørkontor under et produktstrategimøte.

Appen begynner å ta form

Uke 2 og 3 var intense. Vi gjorde tre iterasjoner av wireframes og la til designdetaljer hver gang. Først fant vi ut hvordan vi kunne lage et design for skjemaet som kunne tilpasses både korte og komplekse rapporter. Deretter designet vi en wireframe av hele prosessen i medium fidelity, og i den siste iterasjonen la vi til de siste detaljene. På hvert trinn involverte vi Sam, forklarte designtenkningen og fikk innspill fra henne. Sams kommentarer var midt i blinken, og hun eide visjonen om hvordan appen skulle se ut fra start til slutt.

Appens wireframe-design i et diagram som viser brukerflyten.

En overbevisende investordemo

I uke 4 gjennomførte vi brukertester. Vi gjorde oss noen verdifulle erfaringer og måtte tilpasse brukerreisen, i tillegg til andre justeringer i rapportskjemaet. Da wireframes var ferdige, satte vi sammen den endelige prototypen.

I uke 5 jobbet vi med tolkninger av brukergrensesnittet og viste hvordan appen kunne se ut med visuell design. Vi brukte den visuelle UI-designen som ble satt sammen og laget en investordemo.

Fire skjermbilder av det visuelle appdesignet fra investordemoen.
Designelementer

Prototype levert på 4 uker

På fire uker forvandlet vi Sams entusiasme og teoretiske ideer til en ekte app som brukerne liker. Det at hun var godt forberedt, gjorde det mulig for oss å fokusere på designløsninger og ha produktive samtaler etter hver designiterasjon.

Vi samarbeidet tett med henne for å få mest mulig ut av det begrensede budsjettet. Ved å gjøre enda litt brukertesting forbedret vi designet betydelig. Under investordemoen fokuserte vi på å vise det investorene er ute etter: et produkt som tilfører verdi, og teamets evne til å gjennomføre det.

RESULTATER

Prototype levert på 4 uker

Fullstendig dokumentert for utvikling

Investor-demo opprettet på 1 uke

To utrullinger av brukergrensesnittet for merkevareideer