Bofin er en ambisiøs fintech-startup som kobler sammen finansinstitusjoner og tjenesteleverandører med sluttbrukere.
De er det første forsøket på å skape en markedsplass der de store bankene konkurrerer med hverandre, og der brukerne kan velge og vrake i de tjenestene de liker best. Brukervennlighet er et viktig krav i fintech-bransjen, så da rammeverket for backend var på plass, tok de kontakt med oss for å starte arbeidet med brukeropplevelsen i mobilappen.
Da vi begynte å jobbe sammen, hadde Bofin satt sammen et team på over 50 utviklere som alle var opptatt med å løse de tekniske utfordringene i et så ambisiøst prosjekt.
Rådgivning om digital strategi
Informasjonsarkitektur
UX Design
Wireframing
Interaktiv prototyping
UI Design
Kvalitetssikring
Brukertesting
I utgangspunktet ønsket oppstartsbedriften en rask gjennomføring av en svært begrenset MVP som de ønsket å lansere tidlig. I praksis hadde vi bare to uker på oss til å levere en komplett applikasjon for finansielle tjenester. Da dette hinderet var overvunnet, tok de oss med på ubestemt tid, og vi begynte å jobbe i designsprinter.
Likevel lå designet av appen langt bak utviklingen. Vi jobbet modul for modul, og hver designsprint hadde et annet fokus. Vi jobbet tett med produktsjefen og var i daglig kontakt for å takle det ekstreme tidspresset. Det var ikke tid til skikkelig kravinnhenting. I løpet av ca. to måneder hadde designet tatt igjen utviklingen.
Dette var en god anledning til å få mer struktur på prosessene, og vi gjennomførte en iterativ øvelse for å oppgradere arbeidsflyten for produktutvikling og design. Denne ekstra strukturen forbedret kvaliteten på appen.
Fintech-startupen hadde et team på over 50 utviklere, og de var under konstant press for å levere raskere. Ikke noe enkelt liv. Så vi gjorde vårt beste for å støtte dem. Vi tilpasset for eksempel prosessene våre til deres behov. Vi hjalp dem også med å teste og klargjøre ressurser akkurat slik de ønsket.
Hver tredje uke hadde vi en økt der vi justerte prosessen slik at den passet deres behov. Når de hadde nok design å jobbe med og vi hadde litt tid, utarbeidet vi en omfattende styleguide og et designsystem for å effektivisere koden.
Det tok nesten ett år å lage alle modulene som til slutt vil utgjøre appen, og å få på plass et designsystem som kan håndtere den langsiktige utviklingen av produktet. Med en klar produktplan og en moden designvisjon var det på tide for Bofin å ta designteamet inn i bedriften.
Det at vi hadde dokumentert alle designene på en ryddig måte og organisert dem i henhold til produktveikartet, gjorde overleveringen enkel. Vi tilbød dem full støtte i overgangsfasen, og de tok i bruk de fleste av prosedyrene våre.
Da Bofin tok kontakt med oss, hadde de et 2-ukers prosjekt i tankene. Da de så den første leveransen vår, bestemte de seg for å ta oss med på laget for å designe et produkt som uttrykte visjonen deres. Vi endte opp med å jobbe sammen i nesten ett år, helt til designet var modnet og de kunne ta det inn i eget hus på en trygg måte.
I løpet av designoppdraget var den tette integrasjonen mellom teamene en viktig suksessfaktor. Som det er typisk for enhver oppstartsbedrift, endret prioriteringene og utfordringene seg hele tiden, men vi klarte å tilpasse oss og være en stabil bærebjelke for bedriften.
Første MVP levert om 2 uker
Design for alpha levert på 2 måneder
Sømløs overlevering i løpet av 2 uker
Fullstendig designsystem levert for den langsiktige visjonen
Ingen fristoversittelser på 12 måneder