Brukeropplevelse og brukergrensesnittdesign for nystartet fintech-virksomhet

Kontinuerlig designstøtte for mobilappen

Fintech

Mobilapp

Startup

En bruker av Fintech-appen står utenfor en minibank.
KLIENTBofin
BELIGGENHETOslo
TEAMUX-designer, brukergrensesnittdesigner, grafisk designer, prosjektleder, produktsjef, hovedutvikler
PROSJEKTETS NETTSIDE

Bofin er en ambisiøs fintech-startup som kobler sammen finansinstitusjoner og tjenesteleverandører med sluttbrukere.

De er det første forsøket på å skape en markedsplass der de store bankene konkurrerer med hverandre, og der brukerne kan velge og vrake i de tjenestene de liker best. Brukervennlighet er et viktig krav i fintech-bransjen, så da rammeverket for backend var på plass, tok de kontakt med oss for å starte arbeidet med brukeropplevelsen i mobilappen.

Da vi begynte å jobbe sammen, hadde Bofin satt sammen et team på over 50 utviklere som alle var opptatt med å løse de tekniske utfordringene i et så ambisiøst prosjekt.

VÅRE BIDRAG

Rådgivning om digital strategi

Informasjonsarkitektur

UX Design

Wireframing

Interaktiv prototyping

UI Design

Kvalitetssikring

Brukertesting

Appdesign og illustrasjon av fintech-app side om side.

Fra vanvidd til prosess

I utgangspunktet ønsket oppstartsbedriften en rask gjennomføring av en svært begrenset MVP som de ønsket å lansere tidlig. I praksis hadde vi bare to uker på oss til å levere en komplett applikasjon for finansielle tjenester. Da dette hinderet var overvunnet, tok de oss med på ubestemt tid, og vi begynte å jobbe i designsprinter.

Likevel lå designet av appen langt bak utviklingen. Vi jobbet modul for modul, og hver designsprint hadde et annet fokus. Vi jobbet tett med produktsjefen og var i daglig kontakt for å takle det ekstreme tidspresset. Det var ikke tid til skikkelig kravinnhenting. I løpet av ca. to måneder hadde designet tatt igjen utviklingen.

Dette var en god anledning til å få mer struktur på prosessene, og vi gjennomførte en iterativ øvelse for å oppgradere arbeidsflyten for produktutvikling og design. Denne ekstra strukturen forbedret kvaliteten på appen.

Prosessdiagram som viser konvertering fra kaotiske data til mønstre.
Quotes

Vi er ganske imponert over arbeidet deres, for de er opptatt av å forstå hva vi prøver å løse.

Profil av kunden i casestudien.
Khurram SheikhChief Operating Officer @BOFIN
Mann på kontoret til en nystartet fintech-bedrift.

FULL STØTTE TIL UTVIKLINGSTEAMET

Fintech-startupen hadde et team på over 50 utviklere, og de var under konstant press for å levere raskere. Ikke noe enkelt liv. Så vi gjorde vårt beste for å støtte dem. Vi tilpasset for eksempel prosessene våre til deres behov. Vi hjalp dem også med å teste og klargjøre ressurser akkurat slik de ønsket.

Hver tredje uke hadde vi en økt der vi justerte prosessen slik at den passet deres behov. Når de hadde nok design å jobbe med og vi hadde litt tid, utarbeidet vi en omfattende styleguide og et designsystem for å effektivisere koden.

Overlevering til det interne designteamet

Det tok nesten ett år å lage alle modulene som til slutt vil utgjøre appen, og å få på plass et designsystem som kan håndtere den langsiktige utviklingen av produktet. Med en klar produktplan og en moden designvisjon var det på tide for Bofin å ta designteamet inn i bedriften.

Det at vi hadde dokumentert alle designene på en ryddig måte og organisert dem i henhold til produktveikartet, gjorde overleveringen enkel. Vi tilbød dem full støtte i overgangsfasen, og de tok i bruk de fleste av prosedyrene våre.

Ulike skjermbilder av den visuelle utformingen av iOS-appen.
Designelementer

Seniorene våre gir løft og forutsigbarhet

Da Bofin tok kontakt med oss, hadde de et 2-ukers prosjekt i tankene. Da de så den første leveransen vår, bestemte de seg for å ta oss med på laget for å designe et produkt som uttrykte visjonen deres. Vi endte opp med å jobbe sammen i nesten ett år, helt til designet var modnet og de kunne ta det inn i eget hus på en trygg måte.

I løpet av designoppdraget var den tette integrasjonen mellom teamene en viktig suksessfaktor. Som det er typisk for enhver oppstartsbedrift, endret prioriteringene og utfordringene seg hele tiden, men vi klarte å tilpasse oss og være en stabil bærebjelke for bedriften.

RESULTATER

Første MVP levert om 2 uker

Design for alpha levert på 2 måneder

Sømløs overlevering i løpet av 2 uker

Fullstendig designsystem levert for den langsiktige visjonen

Ingen fristoversittelser på 12 måneder