UX- og UI-design for programvare for arbeidsstyring

Design til profesjonell SaaS-plattform

SaaS

UX Design

UI Design

KLIENTTriopsis
BELIGGENHETLondon, UK
TEAMUX-designer, brukergrensesnittdesigner, interaksjonsdesigner, prosjektleder, produkteier, researcher
NETTSIDE

Dette SaaS-verktøyet brukes av nettselskaper og veivedlikeholdsselskaper til å planlegge inngrep, administrere jobber og organisere team på en effektiv måte.

Etter at utviklerne hadde jobbet i flere år med en grafisk designer for å lage brukergrensesnittet til SaaS, nådde de et punkt der frustrasjonen økte, og forventningene til potensielle nye kunder ikke ble innfridd.

De engasjerte UX-byrået vårt for å bryte den onde sirkelen med å fikse ting uten å oppleve vekst. De ønsket et brukergrensesnitt som kunne fungere som et salgsargument for SaaS-tjenesten deres.

VÅRE BIDRAG

Kartlegging av krav

Brukerforskning

Benchmarking

UX Design

Prototyping

UI Design - Light and Dark

Design System

Kvalitetssikring

GRENSESNITTET VERDT Å BETALE FOR

Når brukeropplevelsen av SaaS gir brukerne konkrete fordeler, kan du ta mer betalt.

Vi hjalp kunden med å finne ut hvordan brukergrensesnittet til SaaS kan gi konkrete fordeler for brukerne. Vi fulgte to veier for å operasjonalisere disse målene.

Den første veien var brukerundersøkelser, der vi gikk i dybden på detaljer som varigheten av hver oppgave, vanlige brukerfeil og andre problemer de opplevde.

Den andre veien var deduktiv og innebar å forestille seg en ideell versjon av arbeidsflyten, der systemet er slankere og de fleste faktorene som forårsaker friksjon, ikke eksisterer.

Systematikken i innsamlingen og organiseringen av disse detaljene er det som fører til de superpraktiske designdetaljene som brukerne elsker.

HVORDAN BRUKERNE FÅR PRAKTISK NYTTE AV DESIGNDETALJER

UX-DESIGN TIL 3 TYPER ROLLER

Det var et spenningsforhold mellom motstridende behov hos ulike typer brukere.

En planlegger og en driftsleder har for eksempel behov for å se de samme tingene, men de bruker dem på svært forskjellige måter. Men det kan også oppstå spenninger mellom behovene til én og samme bruker.

Vi brøt ned alt hver bruker gjør i mikrooppgaver for å oversette et komplekst landskap til handlinger som brukeren kan relatere seg til. Dermed kunne vi generere løsninger for reelle og praktiske hverdagsbrukere, i stedet for generiske "brukerbehov".

VITENSKAPEN ER GRUNNLAGET FOR UX- OG UI-DESIGN

Design for SaaS er en prosess som involverer tusenvis av enkeltbeslutninger som til sammen danner det store bildet. Beslutningene kan ikke overlates til teft eller "talent". Det må være en mer grunnleggende tendens til å ta praktiske beslutninger.

Evidensbasert design er vår foretrukne prosess.

En grunnleggende komponent i denne rasjonelle og forutsigbare prosessen er innsamling av nyttige fakta og data fra så mange kilder som mulig. Dette gjøres for å triangulere og organisere et helhetlig perspektiv på virkeligheten og virkningen av designbeslutninger.

Selv om brukerundersøkelser er en primær kilde til informasjon for å utforme SaaS, må den suppleres med andre kilder, som vitenskapelige undersøkelser eller benchmarkingstudier.

HVORDAN VITENSKAPELIG FORSKNING FORMER DESIGNBESLUTNINGER

SUPERPRAKTISKE DESIGNDETALJER SOM BRUKERNE ELSKER

Nytten av utformingen av en SaaS-plattform kommer ikke av estetikk, men av de små detaljene som viser seg å være praktiske under faktisk SaaS-bruk. Dette bidrar til å skape konsistens mellom et komplekst, abstrakt system og de intrikate detaljene i det virkelige arbeidet.

De praktiske designdetaljene som i stor grad forbedrer SaaS-brukeropplevelsen, kommer imidlertid ikke av guddommelig inspirasjon.

I stedet er de et resultat av en grundig og velorganisert prosess som tar hensyn til brukernes daglige virkelighet, menneskets psykologi, spesielt befolkningens digitale evner, og atferdsmønstre som folk viser når de er stresset, kjeder seg eller er slitne.

SAAS-ARBEIDSFLYTEN TILPASSER SEG HVER ENKELT KUNDE

Vi vurderte også utformingen av SaaS ut fra et arbeidsflytperspektiv, det vil si hvordan brukernes individuelle handlinger til sammen genererer resultater som organisasjonen som ansetter dem, er ute etter.

I praksis betyr det at man må ta stilling til hva som fungerer best på mikronivået av en oppgave, og hva som gir sammenheng og effektivitet i helheten som et SaaS-brukergrensesnitt er.

Det er her den forutgående kartleggingen av brukerbehov og organisatoriske prosesser tilfører stor verdi. Dette arbeidet handler om å velge og kombinere fra et generøst univers av designmuligheter, med klarhet i hva som må oppnås for at SaaS skal være verdifullt for kundene.

INTERAKTIVE KOMPONENTER ØKER PRODUKTIVITETEN

Flytende interaksjon der grensesnittet reagerer og tilpasser seg kontinuerlig, fører til økt produktivitet. Brukergrensesnittet i en SaaS bør ikke være statisk i et rutenett.

Selv om designarbeidet som kreves for å produsere interaktive komponenter er komplekst, kommer sluttresultatet for brukeren i form av redusert kompleksitet eller kognitiv belastning når han eller hun interagerer med grensesnittet.

Et aspekt vi konsentrerte oss om, var å opprettholde sammenhengen i disse interaksjonene etter hvert som vi gikk fra idé til produksjon. Dette innebar å kommunisere interaksjonene både med prototyper i sanntid som gir interessentene en håndgripelig følelse, og med diagrammer og dokumentasjon som illustrerer den systematiske logikken i interaksjonene for utviklerne.

HVORDAN VI REDUSERTE UTVIKLINGSKOSTNADENE

Det endelige brukergrensesnittet for SaaS er et system av komponenter og atferd som distribueres i kontekster som konfigurasjoner av interaktive elementer. Slik tilpasser brukergrensesnittet seg brukernes behov.

Utviklerne oversatte dette systemet til kode, og vi hjalp dem med en rekke tiltak for å avlaste dem: - Individuelle, veldokumenterte sider som viser hvordan sluttresultatet skal se ut. - Alle komponenter ble omhyggelig dokumentert uten å overse noen detaljer eller tilstand. - Støtte gjennom hele implementeringen i form av informasjonsmøter, svar der det er behov for hjelp eller der det er behov for kontroll.

Dermed tok vi ansvar for sluttresultatet, noe som går langt utover det å levere enkel design. Denne støtten er ubegrenset. I dette SaaS-prosjektet svarte vi på spørsmål i sanntid, til og med et år etter leveransen, da de fortsatt var i gang med å implementere endringer, som om vi var en del av teamet deres.

DESIGN FOR PROFESJONELL SAAS

Utformingen av denne SaaS-plattformen samler tre perspektiver: forretningsstrategien for å holde seg relevant for kundene, brukernes daglige behov og det tekniske veikartet.

Designbeslutningene ble tatt på en systematisk måte, med utgangspunkt i å belyse de konkrete implikasjonene av de tre realitetene og i tillegg utrede konsekvensene av de ulike avveiningene mellom konkurrerende behov.

Den nye brukeropplevelsen består av små detaljer som gir konkrete forbedringer i hva brukerne gjør og hvordan de gjør det, i tillegg til oppsett som muliggjør fleksible arbeidsflyter for organisasjoner med ulike prosesser.

Implementeringen av designet gikk greit fordi det var tenkt som et sammenhengende system, og fordi vi ga mye støtte til utviklerne. Denne støtten innebar at vi fulgte dem gjennom hele implementeringsperioden og hadde en "kan-gjøre"-holdning når det gjaldt å løse tekniske utfordringer.

Mye innsats og engasjement ble lagt ned i dette prosjektet. Det er den eneste måten å bygge et SaaS-design i verdensklasse på.

Har du et prosjekt i tankene?