Dette innebygde brukergrensesnittet gjør det mulig for skipsoperatører å kontrollere fartøyets drivverk, enten de navigerer med full gass på åpent hav eller ligger fortøyd i en havn.
Den gir også brukerne viktig kontroll over hele energistyringssystemet på skipet, slik at de kan styre endepunkter som mikrobølgeovn og lydanlegg.
Den tekniske utviklingen hadde pågått i flere år, og kunden stolte på at UX-designbyrået vårt kunne forvandle brukergrensesnittet til en overbevisende løsning som skiller seg ut i markedet.
Kartlegging av krav
Brukerforskning
Benchmarking
UX Design
Prototyping
UI Design - Light and Dark
Design System
Kvalitetssikring
Vi har jobbet tett sammen med kjerneteamet i Torqeedo, og vi har ikke bare bidratt med vår ekspertise, men også med ambisjoner og energi for å oppnå en designstandard som overgår alt som tidligere er sett i bransjen. Dette engasjementet gjenspeiler ikke bare vårt personlige engasjement, men også den enorme innsatsen de har lagt ned i dette prosjektet.
Gjennom hele et UX- og UI-designprosjekt er det en betydelig spenning mellom enkelheten i en elegant design og den omfattende tekniske kompleksiteten den må omfatte. Til syvende og sist oppnår vår designløsning en balanse som ivaretar begge disse aspektene på en måte som overskrider grensene.
Et brukergrensesnitt som er intuitivt og lett å forstå, setter en høy standard. Vi gikk enda lenger ved bevisst å skape et ekstra lag som gir brukerne en dypere følelse av tilfredshet og fremkaller en følelsesmessig respons. Enhver meningsfull opplevelse har en emosjonell dimensjon, og i denne designen har vi inkorporert elementer som fremkaller de subtile nyansene som kjennetegner Torqeedo som merkevare.
Dette høydepunktet innen brukergrensesnittdesign kan bare oppnås ved å bygge på et solid fundament, der de dypere lagene av brukeropplevelse, layout og arkitektur er ferdig utviklet.
Detaljer er avgjørende for en motor, og de har like stor innvirkning på brukeropplevelsen i innebygde grensesnitt
Vi identifiserte alle de viktigste detaljene og organiserte dem i en oppgavebank. Deretter utviklet vi en strategi for å utforme hver enkelt oppgave systematisk, slik at de ble sammenhengende, funksjonelle og enkle å vedlikeholde. Denne tilnærmingen gjaldt ikoner, knapper, komponenter og tilstandsindikatorer i brukergrensesnittet.
Ved å gjenta og gjenta, oppnådde vi et perfeksjonsnivå som spenner fra enkeltkomponenter til oppsett og den samlede brukeropplevelsen.
Til syvende og sist skaper dette brukergrensesnittet en minneverdig brukeropplevelse som vekker gjenklang hos brukerne på flere nivåer. Våre designleveranser ikke bare oppfyller, men overgår bransjens forventninger ved å harmonisere estetisk appell med avanserte tekniske muligheter.
Ved å prioritere brukernes behov og integrere emosjonelle lag i grensesnittet skaper vi en dypere forbindelse mellom merkevaren og publikum. Denne tilnærmingen løfter ikke bare brukeropplevelsen, men posisjonerer også designen vår som en målestokk for fortreffelighet i bransjen.
Vi praktiserer evidensbasert UX/UI, en metodikk for å ta informerte designbeslutninger. Det gjør det mulig for oss å forankre designvalg i empiriske data, slik at vi sikrer at alle beslutninger er basert på grundig forskning og brukerinnsikt.
For å samle inn omfattende data brukte vi en rekke ulike metoder, blant annet observasjonsstudier til sjøs, laboratorietesting, deltakende designmøter og dybdeintervjuer med brukerne.
Hver forskningsmetode er viktig. For eksempel ga observasjonene våre til sjøs oss mulighet til å se hvordan operatørene samhandlet med systemet i virkelige situasjoner, mens laboratorietesting hjalp oss med å vurdere brukervennligheten og ytelsen til prototypene våre i kontrollerte omgivelser. Brukerintervjuer gjorde det dessuten mulig for oss å gå dypere inn i individuelle erfaringer, noe som ga oss kvalitative data som beriket vår forståelse av brukernes motivasjon og preferanser.
Gjennom hele prosessen omformulerte vi spørsmålene vi stilte, for å sikre at de var i tråd med målene våre.
Utgangspunktet for dette prosjektet var det tidligere Torqeedo-grensesnittet. Selv om det ikke var kundens favoritt, brukte vi det som et grunnlag for å få innsikt i systemet og de erfaringene vi hadde gjort oss underveis.
Den fungerte som en verdifull referanse i dialogen med brukerne, og hjalp oss med å forstå deres perspektiver og forventninger til en bedre brukeropplevelse.
Ved å analysere det eksisterende grensesnittet identifiserte vi viktige områder som kunne forbedres, og vi integrerte systematisk tilbakemeldinger fra brukerne for å utforme et mer robust og effektivt brukergrensesnitt.
Teknikken bak Torqeedos motorer er et under av kompleksitet. På den ene siden er det den intrikate tenkningen og tekniske raffinementet som sikrer at hvert system fungerer effektivt. På den andre siden er det et bredt spekter av bruksområder, som spenner fra små fartøy til store kommersielle skip, samt samspillet mellom helelektriske og hybride systemer.
For å integrere alle disse elementene i et GUI-design som fungerer som et sammenhengende system, og ikke bare som en visuell representasjon, måtte vi forstå og innlemme det tekniske raffinementet i prosessen vår.
Deretter utviklet vi innovative designmetoder som en del av en bredere strategi for å sikre at disse hensynene formet designet og fant sin rettmessige plass i brukergrensesnittet som ble presentert for skipsoperatørene mens de var til sjøs.
Etter flere iterasjoner kom vi til slutt frem til et UX-design som på en effektiv måte henvender seg til både amatører og profesjonelle brukere. Til å begynne med vurderte vi å lage to separate brukergrensesnitt - ett for hver gruppe - men etter hvert som vi gikk dypere inn i saken, fant vi en mer elegant løsning.
Ved systematisk å utforske ulike oppsett og komponentkonfigurasjoner har vi utviklet en enhetlig struktur som balanserer enkelhet med avansert funksjonalitet. Den er intuitiv for nybegynnere, samtidig som den tilbyr den fleksibiliteten som kreves av profesjonelle. I tillegg sørget vi for at brukeropplevelsen fungerer konsekvent på tvers av ulike typer fartøyer og prioriteringer, og at brukervennligheten er sømløs selv på mindre oppløsninger.
Dessverre er verden kompleks. Energistyring på et skip innebærer flere abstrakte begreper, som energibalanse, som kan være utfordrende å forstå.
Målet vårt var å innlemme disse konseptene i grensesnittet på en måte som hjelper brukerne med å utvikle en pålitelig intuisjon.
Vi måtte finne metoder for å kommunisere disse konseptenes innvirkning på skipets fysiske virkelighet uten å basere oss på ord. Dette krevde en analyse av forholdet mellom den underliggende fysikken og de ulike måtene mennesker tolker informasjon på.
På bakgrunn av denne innsikten designet vi UI-komponenter som effektivt kommuniserer tilstander og viser atferd som gjør det mulig for brukerne å utlede betydningen av dem. Selv om disse komponentene har sine begrensninger, gjorde gjentatt testing det mulig for oss å identifisere atferd som gradvis utvikler brukernes intuisjon om hva som skjer og hvordan det fungerer.
Test- og evalueringsprosessen vår involverte en mangfoldig gruppe reelle brukere, inkludert fritidsbåtbrukere, kommersielle operatører og skipsingeniører, for å sikre at vi fikk med oss et bredt spekter av perspektiver. Vi etablerte organiserte rutiner og gjennomførte strukturerte brukervennlighetsmøter der brukerne interagerte med prototypene mens de verbaliserte tankene sine.
Parallelt med dette arrangerte vi fokusgrupper med et panel av ingeniører, inkludert eksperter på elektro, mekanikk og programvare, for å evaluere teknisk gjennomførbarhet og integrasjon. Alle møtene ble grundig dokumentert, slik at vi kunne analysere brukernes tilbakemeldinger og ingeniørenes innsikt på en systematisk måte.
Vi implementerte for eksempel iterative testsykluser, der innsikten fra én runde ga direkte grunnlag for justeringer i den neste. Vi brukte også oppgaveanalyse, der vi brøt ned komplekse interaksjoner i håndterbare trinn, slik at vi kunne finjustere brukergrensesnittkomponentene for å gjøre dem tydeligere og mer effektive. Denne strenge, prosessdrevne tilnærmingen sørget for at designbeslutningene våre var basert på brukervennlighet og teknisk validering i den virkelige verden.
Den fremragende brukergrensesnittdesignen vår har bidratt betydelig til det vellykkede salget av selskapet, og har posisjonert det som en ledende aktør i markedet. Denne forvandlingen har gjort produktet til en juvel som fenger både brukere og interessenter.
For å oppnå denne suksessen var det nødvendig med et tett samarbeid med en rekke ulike aktører, fra skipsoperatører til ingeniører og interessenter. Ved å ta i bruk en evidensbasert tilnærming samlet vi grundig inn innsikt og tilbakemeldinger, og sørget for at alle designbeslutninger var informerte og målrettede.
Vår prosessdrevne metodikk gjorde det mulig for oss å forbedre brukeropplevelsen kontinuerlig, og vi integrerte brukerbehov og teknisk gjennomførbarhet på en sømløs måte.
Resultatet er et brukergrensesnitt som ikke bare forbedrer funksjonaliteten, men som også skaper en følelsesmessig kontakt med brukerne. Dette engasjementet har styrket selskapets omdømme, gjort det til en ettertraktet ressurs i bransjen og bidratt til kommersiell suksess.